Aardbeving Kos

Media zijn er heel goed in (en ik werk er vast ook af en toe aan mee); een eenzijdig en soms wat achterhaald beeld laten zien van bestemmingen. Bijvoorbeeld na een ramp. Zoals met de aardbeving op Kos afgelopen juli.

Vrijdag 21 juli word ik wakker en kijk op mijn telefoon. Diverse pushberichten van nieuws-apps. En het slaat me om mijn hart als ik hoor dat Kos (samen met Bodrum) is getroffen door een aardbeving. Ruim twee maanden geleden reisde ik met een gezellige groep collega’s uit de reiswereld over het eiland rond. Om Kos positief onder de aandacht te brengen. En ja, dat was best gelukt!

Maar nu? De foto’s op Instagram (mijn eigen nieuwsmedium als je op plaats zoekt, ideaal!) spraken boekdelen. Ingestorte bezienswaardigheden, scheuren door de straten… Ik volgde het nieuws op de voet en legde contact met ons klantencontactcentrum om onze reizigers op Facebook voor te lichten. Veel klanten wilden niet meer afreizen en er waren omboekregelingen voor de eerste dagen. Verder niet, want de échte schade moest nog opgemaakt worden. En er leken maar drie of vier hotels dusdanig beschadigd dat ze dicht moesten.

Na het weekend reisde iedereen weer af; het leven ging weer verder. Maar de media toonden nog steeds enkel en alleen de beelden van de eerste dagen. En dat terwijl de Grieken zooooo enorm hard hadden gewerkt om puin te ruimen en vakantiegangers nog steeds de tijd van hun leven te bieden. Maar hoe leg je dat jouw klanten – die maanden hebben gespaard voor hun vakantie en nu enkel de puinhoop foto’s zien – uit?

Heel simpel; ik interviewde Miranda, die al een flink aantal jaren op Kos woont. Ze vertelde me over de eerdere aardbevingen op Kos en wat er aan deze aardbeving anders was. Dat was namelijk de reden dat er zoveel verschrikkelijke foto’s te zien waren de eerste dagen. Maar ze liet me ook met behulp van nieuwe foto’s zien hoe de situatie 1,5 week na de aardbeving was. Een wereld van verschil. En daar was vakantie vieren echt wel mogelijk!

Dit interview heeft ons geholpen om klanten gerust te stellen. Soms moet je voor eigen medium spelen!