Instagram sells

Instagram als marketingtool; ik vind het reuze-interessant. Onderstaand filmpje van de NOS doet me eens te meer beseffen dat ondernemers en bedrijven Instagram moeten omarmen. Het biedt je zoveel kansen!

Ik heb veel ambities hoor, maar een ambitie in de horeca? Nee, die is niet voor mij weggelegd. Ik zoek om 21.30 uur braaf mijn bed op en ben gebaat bij structuur en vooral overdag werken. Maar als ik ambities had in de horeca, dan zou ik het wel weten. Ik zou heel, heel, heel veel aandacht besteden aan details en mooie plaatjes. Want ja, dat scoort op social media. En dat is dus gratis (!) reclame als je het heel sec bekijkt.

Ik ben overigens zo iemand die zich laat ‘misleiden’ door de vele plaatjes op Instagram; het was deze week niet voor het eerst en zeker ook niet voor het laatst dat ik een per schoenen thuis ontving. Die ik een paar dagen daarvoor bij een mede-instagrammer had gespot. En dat is ook al gebeurt met kussens/kaartjes/woonaccessoires/you name it

Als ik dit gedrag vertaal naar de reiswereld – en dat is toch het aard van het beestje – snap ik niet waarom er nog steeds hotels zijn die geld vragen voor WiFi. Of dit alleen maar gratis in de lobby aanbieden. Je wilt die buzz. Even los van cheapass motelletjes, maar gek genoeg lijken die het juist wél allemaal gratis aan te bieden.

In Dubai hebben ze het wel begrepen; WiFi is op veel openbare plekken en bezienswaardigheden gratis. Een dag zonder WiFi zal je daar niet gebeuren. En dat is maar goed ook, want een databundel daar is onbetaalbaar. In the end zijn het wél de foto’s van jouw vrienden op social media waardoor jij ook naar Dubai wilt. Hoe kan je als bestemming een goedkopere manier vinden om jezelf op de kaart te zetten?

De komende dagen breng ik door in Senegal. Een databundel is daar – net als in Dubai – helaas vrij prijzig en het hotel waar ik verblijf, biedt enkel WiFi in de lobby. Ik word als retail influencer uitgenodigd, maar ik kan dus maar beperkt influencen. Een gemiste kans. Ik zou het wel weten als bestemming, óf als hotel. Zoveel mogelijk gratis WiFi.

Lees ook het bijbehorende artikel op NOS.nl >>